Tsekki on oikea kaasuautoilijan unelma, sillä suhteellisen pienestä maasta löytyy 208 tankkauspistettä. Koko Euroopan kattava ajantasainen kartta kaasuautojen tankkauspisteistä löytyy täältä. Tsekki on muutenkin kiinnostava maa, jossa on paljon nähtävää. Puolan tylsien teiden jälkeen Tsekin maisemat hivelivät suorastaan silmiä. Puolastakin olisi varmasti löytynyt mielenkiintoisia ja kauniita teitä, mutta valitsemamme helpoin reitti Liettuasta Tsekkeihin ei ollut mikään esteetikon unelma. Tsekki oli.
Tsekki häämöttää jo – tankki täyteen ennen rajaa
Varsovasta matkamme kaasuautolla jatkui kohti Lodzia, jota ennen käännyimme alas kohti Częstochowaa ja koukkasimme sen ohi kohti Tsekkiä. Katowice jäi jonnekin vasemmalle. Sopiva kaasutankki löytyi Uniwar-huoltoasemalta juuri ennen Tsekin rajaa Puolan Łaziskasta, jossa saimme tankillisen CNG:tä 11 eurolla. Taas totesimme, että kyllä kaasuautoilu on edullista. Tankkauksen jälkeen ajoimme pian rajan yli Tsekin puolelle, jossa navigaattori ilmoitti, että taajamissa saa ajella 50 km/h, taajamien ulkopuolella 90 km/h ja moottoriteillä 130 km/h. Rajalla ei taaskaan kysytty meiltä mitään, saimme vain ajella iloisesti Tsekin puolelle. Teidenkin kunto parani.
Neljäntenä ajopäivänä kilometrejä kertyi meille noin 400, sillä löysimme majapaikan Ostravan kupeesta. Ensin ajatuksenamme oli kierrellä hieman kaupungilla, mutta hetken siellä ympäriinsä ajeltuamme ja jonkin linnan pihassa jaloiteltuani päätimme suunnata yöpaikkaan. Takana oli puuduttava ajopäivä, johon kuului harmaata motaria ja sitä ympäröivää aaltopeltistä seinää. Välillä tiellä oli miehiä, jotka lykkivät hiekkaa kottikärryillä tai jotain muuta vastaavaa puuduttavan hidasta toimintaa, jota Puolassa tietöiksikin kutsutaan. Matkan varrella ei ollut juuri mitään nähtävää. Huoltoasematkin olivat pitkälti kiinni.
Ostravan kupeesta löytyi mukava hotelli
Ostravan kupeessa sijaitseva Třebovický mlýn oli mukava hotelli, jossa majoitus maksoi meiltä kahden hengen huoneessa yhteensä 36 euroa. Päivin kahdesta koirasta lisämaksu oli kahdeksan euroa, joten yhteensä maksoimme yöpymisestä 44 euroa. Bookingissa hotelli oli saanut 8,6 arvosanaksi. En tehnyt varausta Bookingissa, vaan ajattelimme tehdä varauksen hotellissa. Respassa hotellin oma hinta kyseiselle yölle oli kuitenkin reilusti kalliimpi, jolloin näytin Bookingin ilmoittamaa hintaa. Respan nainen pyysi minua tekemään varauksen Bookingissa, jotta hän voisi antaa meille huoneen 36 eurolla. Se oli mielestäni vähän outoa, sillä Booking vetää yleensä välistä 15 prosenttia, joten olisi luullut respan suostuvan antamaan yön tuolla samalla hinnalla.
Palvelu hotellissa oli mielestäni kuitenkin hyvä. Huone oli siisti, mukava ja hiljainen. Pihapiiri oli viihtyisä ja alakerrasta löytyi ravintola, jossa kävimme illallisella. Kasvissyöjälle löytyi listalta muun muassa parsarisottoa, jonka kyytipojaksi tilasin tsekkiläistä olutta tuopillisen. Illallinen oli noin kahdeksan euroa. Hotelli ei ollut mikään luksus, mutta siellä sai hyvät unet edullisesti rauhallisessa miljöössä.
Iloisella mielellä kohti uusia seikkailuja
Aurinko paistoi ja tunnelma oli innostunut sekä rauhaisa seuraavana aamuna hyvien yöunien jälkeen. Třebovický mlýnissä oli tarjolla loistava aamiainen. Seisova pöytä notkui herkullista syötävää ja nautin aamiaisesta yhtä paljon silmilläni kuin suullani. Pakkasin tavaroitani vähän uudelleen ja kävin jaloittelemassa hotellin ympäristössä. Viereisellä pihamaalla oli esillä kymmeniä vanhoja härveleitä ja vehkeitä, joita käytettiin ennen vanhaan maaseudun töissä. Vieressä kulki myös junarata.
Kun lähdimme ajamaan Tsekin läpi, fiilis oli suorastaan kuplivan iloinen. Ajelimme pieniä teitä pitkin läpi tsekkiläisten pikkukylien, vihreiden niittyjen ja peltomaisemien. Maisemat olivat täynnä ihanaa vihreyttä, kauniita puita, peltoja, vehreitä kumpuja, mäkiä ja mutkia. Tiet olivat hiljaisia ja hyvässä kunnossa. Kirkontorneja komeili siellä täällä, kun ohitimme kyliä. Tunnelma oli kiitollinen.
Prostějov oli loistava taukopaikka
Reilun sadan kilometrin ajon jälkeen olimme pienen tauon tarpeessa. Prostějovin kaupungissa päätimme pitää tauon ja lähdin omille teilleni tutustumaan jalan kaupungin nähtävyyksiin. Tuntui tosi hyvältä viettää aikaa ulkona auringossa ja jaloitella, sillä Puolassa emme juuri taukoja pitäneet. Ulkona oli 27 astetta lämmintä, joten nautin täysin siemauksin auringon lämmöstä ihollani Puolan sateiden jälkeen. En tiennyt kaupungista mitään, joten kiertelin vailla mitään suurempaa agendaa nauttien hetkestä, pysähdyksestä, kauneudesta ympärilläni ja leppoisasta tunnelmasta. Tuntui, kuin aika olisi pysähtynyt. Kaupungissa oli paljon kauniita ja hyvin hoidettuja istutuksia, värikästä kukkaloistoa, isoja puita, tyylikästä arkkitehtuuria sekä paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia joka puolella.
Jaloittelun päätteeksi Face to Face -kahvilasta ostin makuhermoja hivelevän juustokakun, chai latten ja sitruunavettä. Ne maksoivat 8,45 euroa, joten edullisin paikka se ei ollut, mutta sijainti oli loistava. Matka jatkui eteenpäin Brnon ohi Znojmoon, jossa pysähdyimme syömään Pension Blankaan. Siellä oli kuitenkin kasvissyöjälle sen verran heikot tarjoilut, että päätin lähteä etsimään kauppaa, kun Päivi jäi syömään. Kauppaa ei löytynyt, mutta mielenkiintoisia kujia kyllä. Znojmossa olisi ollut myös kolme kaasutankkia, mutta päätimme tankata vasta Itävallassa, sillä kaasua riitti vielä. Tsekki jäi pian taa, kun ylitimme rajan Itävallan puolelle. Rajalla ei ollut ketään.
Tsekki jää taa ja saavumme Itävaltaan
Kauniit maisemat jatkuivat. Itävallan puolella hain itselleni evästä kaupasta. Maha tuntui vähän kipeältä, kun en ollut syönyt riittävästi tai olin syönyt jotakin väärää. Hornin lähellä Frauenhofenissa pysähdyimme tankkaamaan autoon maakaasua 17,50 eurolla ja bensaa 5,16 eurolla, sillä Puolassa ennen Varsovaa olimme kuluttaneet hieman myös bensaa. Itävallassa hinnat olivat korkealla siihen nähden, mitä aiemmin olimme kaasusta maksaneet. Varasimme puhelimitse majapaikan pienestä majatalosta Kirchberg am Waldesta, jonne lähdimme ajamaan. Iltaan osui useita kiertoteitä, kun varsinaiset tiet olivat syystä tai toisesta suljettuja. Matka venyi ja venyi. Ajelimme jonkin pienen kylän läpi, josta bongasimme aivan ihanan pienen majatalon. Se oli paikallinen luomutila tunnelmallisella kujalla. Soitimme omistajille, mutta heillä oli vapaapäivä. Olisimme jääneet muutoin sinne yöpymään.
Matka varsinaiseen majapaikkaamme sujui jutellen syvällisiä elämästä, lapsuudesta, vanhemmista, miehistä ja Kafkasta. Viidentenä ajopäivänä meille kertyi yhteensä noin 330 kilometriä ajoa Tsekin majoituksesta Itävallan Kirchberg am Waldeen. Kiertoteistä johtuen kilometrejä taisi tulla vähän enemmänkin. Seuraavassa postauksessa kerron lisää majoituksesta, joka meitä Itävallassa odotti ja syvennyn tarkemmin siihen, millaista roadtrippailu kaasuautolla oli upeiden maisemien Itävallassa.
~Sonja
Lue myös:
Kaasuautolla Suomesta Espanjaan, osa 1: Helsinki – Viro – Latvia
Kaasuautolla Suomesta Espanjaan, osa 2: Kaunis Riika ja matka Liettuaan
Kaasuautolla Suomesta Espanjaan, osa 3: Maissipeltojen, rekkaletkojen ja tietöiden Puola
Kaasuautolla Suomesta Espanjaan, osa 5: Itävalta lumosi kauneudellaan
Tsekki on tosiaankin ihana. Viimeksi kaksi vuotta sitten läpi ajaessamme Unkarista Puolaan olimme yötä paikassa nimeltä Telc. Upea sekin, kuten nuo teidän löytämänne. Aiemmilta matkoiltamme mieleen ovat jääneet esim. Hradec Kralove, Kutna Hora, Cesky Krumlov, Karlovy Vary ja Marianske Lazne. Upeita paikkoja riittää siis. Olisi niitä löytynyt Puolastakin, mutta tuo teidän reittinne taisi olla vähän tylsä motari. Viimeksi silloin kaksi vuotta sitten pysähdyimme aivan ihanassa Vroclawissa ja Gnieznossa ja ne todellakin jäivät mieleen. On hienoa seurata matkaanne ja kiva kuulla tuosta kaasuautokokemuksesta. Seuraavaa tekstiä odotellen! Itävalta on aivan mahtava. Aila
Kiitos Aila kommentistasi ja loistavista vinkeistä! 🙂 Niistä on varmasti iloa muillekin, jotka suunnittelevat roadtrippiä näille suunnille. Olisin mielelläni ollut roadtripillä pidempäänkin, jos se olisi ollut mahdollista. Sitten olisi voinut ajella kaikki mahdolliset pikkutiet ja tutustua ihaniin kohteisiin koko matkan varrella. Mielelläni olisin Puolassakin ajellut jotain toista tietä kuin motaria. 😀 Tsekki oli kyllä ihana kohde, kuten myös monet muut maat, joiden läpi ajoimme. Mukava kuulla, että matkaamme on kiva seurata. Koitan saada pian taas seuraavan postauksen aikaiseksi. 🙂
Tsekki on tosiaan ihan kiva maa. Me tosin meinasimme saada päivämetrolippujemme kanssa sakot, kun emme huomanneet leimata lippuja, mutta selvisimme puhumalla. Hyvä niin, sillä kyseessä tosiaan oli vahinko. Törmäsimme myös Tsekissä tuohon samaan, että hotellissa kehotettiin varaamaan Bookingista eikä tarjottu yhtä edullista hintaa kuin Bookingin kautta varatessa.
Onpä jännä tuo juttu, että hotelleissa toimitaan noin Tsekissä. Onkohan siellä hotellien kanssa Bookingilla erilaiset sopimukset kuin muualla… Aika outoa toimintaa mielestäni, että välistä vetävän palvelun sivulta löytyy huone halvemmalla. Olipa hyvä, että selvisitte metrohässäkästä puhumalla. Joka paikassa on noiden lippujen kanssa vähän eri käytännöt eikä aina tajua, että lippu pitäisi leimatakin.
Mukavaa tarinaa, hienoja kuvia!
Kiitos paljon, Jouko! 🙂