kaasuautolla Espanjaan

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan, osa 1: Helsinki – Viro – Latvia

Kun viihdetaiteilija, näyttelijä ja laulaja Päivi Mäkinen etsi keväällä kaveria, joka lähtisi mukaan roadtripille kaasuautolla Suomesta Espanjaan, innostuin heti. Toki pakka oli silloin sen verran sekaisin, etten tiennyt, olenko edes palaamassa enää Espanjaan. Haaveilin Lappiin muutosta ja roudasin kaikki kamani Espanjasta Suomeen, jossa nyt vähintään kesä oli tarkoitus viettää. Euroopan läpi ajaminen oli kuitenkin käynyt jo mielessä monta kertaa ja kesällä päätös oli tehtävä, lähdenkö Päivin kyytiin. Päätin, että lähden mukaan kaveriksi ja tuumin sitten Espanjassa, jäänkö sinne vai en. Elokuun loppupuolella seikkailu kaasuautolla läpi Euroopan sai alkaa.

Mielenkiintoinen ajoreitti Espanjaan

Alkuperäinen idea oli ajella legendaarista Via Balticaa pitkin Baltian maiden läpi Saksaan, Ranskaan ja Espanjaan. Jos samaan autoon laitetaan kaksi luovaa naista, jotka ovat hieman hulluja, jahtaavat omia unelmiaan ja tarttuvat rohkeasti innostuen uusiin haasteisiin, voi lopputulos olla mitä tahansa. Niinpä reitistä tulikin aiottua mielenkiintoisempi, kun suuntasimme ensin lautalla Viroon ja sieltä Latviaan, Liettuaan, Puolaan, Tsekkiin, Itävaltaan, Liechtensteiniin, Sveitsiin, Ranskaan ja sieltä lopulta Espanjaan. Kaikkein mielenkiintoisin osuus oli Alppien ylitys serpentiiniteitä pitkin lumisateessa, jolloin kaasuauto pääsi kunnon testiin monin tavoin.

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan

Tässä ensimmäisessä blogipostauksessa käyn läpi ensimmäisen päivän tapahtumat, kustannukset, nähtävyydet reitin varrella ja muita tärkeitä huomioita sekä vinkkejä, jos joku on kiinnostunut vaikka lähtemään samankaltaiselle matkalle kaasuautolla. Meitä oli siis matkassa kaksi henkilöä: minä ja Päivi sekä lisäksi Päivin kaksi pientä koiraa, puudeli ja yorkshirenterrieri. Matkustimme suhteellisen pienellä budjetilla ja valitsimme hotelleja, jotka maksoivat noin 50 euroa yöltä. Koronaan en näissä postauksissa keskity, koska koronatoimet eri maissa muuttuvat jatkuvasti. Meidän matkaamme korona ei vaikuttanut lainkaan. Yhdenkään maan rajalla ei ollut tarkastuksia.

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan

Ekologinen ja edullinen kaasuautoilu

Kaasuautoilu on vain vähän puhuttu ja sähköautoilun suosion alle jäänyt ekologinen sekä edullinen autoilun muoto. Kun mainitsin tutuille lähteväni kaasuautolla Espanjaan, monet ihmettelivät, että millainen peli se oikein on. Kaasuautolla tarkoitetaan yleensä autoa, jonka ensisijaisena polttoaineena toimii metaanikaasu. Se voi olla joko maakaasua, biokaasua tai niiden sekoitusta. Kaasuauto hankintana ei ole mikään älyttömän kallis, sillä uudet kaasuautot ovat jopa halvempia kuin vastaavat bensiinikäyttöiset autot.

Farmarimalliseen kaasuautoomme tankkasimme roadtripillä CNG:tä (compressed natural gas), joka on erittäin edullinen polttoaine bensaan ja dieseliin verrattuna. Kaasuauto on myös ympäristöystävällinen valinta, joka vähentää liikenteen päästöjä. Maakaasun käyttö polttoaineena vähentää auton hiilidioksidipäästöjä noin 25 prosenttia bensiiniiin verrattuna. Biokaasun kohdalla vähennys on noin 85 prosenttia eli päästöissä päästään samalle tasolle kuin tuuli- ja aurinkosähköllä ajettaessa. Myös terveydelle haitalliset pienhiukkaspäästöt ovat kaasulla ajettaessa lähellä nollaa. Mikäli olet kiinnostunut kaasuautoilusta, kannattaa lukea siitä lisää Kaasuautoilijat ry:n sivuilta, jonne on kerätty aiheesta kattavasti monipuolista tietoa. Englanniksi tietoa löytyy kattavasti NGVA:n sivuilta.

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan

Rahtilaivalla Vuosaaresta Muugaan

Lähdimme kaasuautolla Suomesta Espanjaa kohti maanantaina 24. elokuuta 2020. Ennen lähtöä tankkasimme auton Suomen puolella, jossa tankillisen ympäristöystävällistä biokaasua sai noin 20 eurolla. Suomessa on tällä hetkellä lähes 50 CNG:n tankkauspistettä. Vuosaaren satamasta matkasimme Eckerö Linen Finbo Cargo -rahtialuksella Viroon Muugan satamaan. Matka kesti pari tuntia. Lautta lähti Vuosaaresta sopivaan aikaan kello 11, joten meidän ei tarvinnut herätä kukonlaulun aikaan, mutta ajoaikaa jäi vielä hyvin perille päästyä. Rahtilaiva oli kaikin puolin toimiva ja viihtyisä. Sieltä löytyi monenlaista istuinta, sohvaa ja työskentelyyn sopivaa nurkkausta.

Matka rahtilaivalla maksoi meiltä yhteensä 71,60 euroa. Yhdeltä hengeltä laivamatka oli 19 euroa ja lounas noutopöydästä 13 euroa. Kasvissyöjät oli huomioitu hyvin, sillä keittiöstä tarjoiltiin maukkaita kasvispyöryköitä ja hyvää kastiketta. Auton osuus matkasta oli 19 euroa, ja koirat matkustivat ilmaiseksi. Autoliiton jäsenkortilla saimme matkan kokonaishinnasta yli kymmenen euroa alennusta.

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan

Kernun kartano on loistava taukopaikka

Muugan satamassa ei kukaan kysellyt meiltä yhtään mitään, joten lähdimme heti ajelemaan Pärnua kohti. Välille osui muutamia tietöitä, jotka hidastivat hieman matkaa. Pärnuun ajaminen sujui lähes vanhasta muistista, sillä Pärnussa tuli käytyä aikoinaan lähes joka kesä. Maisemat olivat siis tuttuja. Matkalla pysähdyimme ostamaan huoltoasemalta vähän evästä Kernussa, jossa sijaitsee myös upea kartano. Se on mainio kohde nähtävyydeksi matkan varrelle, sillä päätieltä ei tarvitse poiketa kuin kivenheitto syrjään. Kartanon kauniilla pihamaalla lämpimän tuulen hyväillessä kasvojani istuin riippumattoon nauttimaan jäätelön ja kuljeskelin kartanon hiljaisella pihamaalla.

Kernun kartano

Kernun kartano ilmestyi kartalle jo vuonna 1637, mutta kartanorakennus rakennettiin vasta 1800-luvun alkupuolella. Siellä on toiminut aikojen saatossa sekä koulu, sairaala että hoitokoti. Rakennuksen arkkitehtinä pidetään Carl Ludvig Engeliä. Kartanon päärakennuksessa on 12 huonetta ja neljä sviittiä. Sisustukseen tuovat omaleimaisuutta ja uniikkia tunnelmaa Englannin kuningatar Elisabet II:lle kuuluvasta St. John’s Lodgen linnasta olevat verhot sekä huonekalut. Kartanon edustalla kimaltelee Kernun tekojärvi. Nykyään Kernun kartanossa järjestetään muun muassa konsertteja, häitä, seminaareja, teatteriesityksiä ja juhlia. Vuonna 2013 kartanon osti virolainen AS Evore, joka on entisöinyt paikan tyylikkäästi entiseen loistoonsa.

Kernun kartano

Kernun kartano

Pärnun rannalle jaloittelemaan

Seuraavan kerran poikkesimme tieltä Pärnussa, jonka tunnen kuin omat taskuni. Suuntasimme Pärnun kauniille ja tuuliselle rannalle jaloittelemaan hetkeksi, sillä pitkällä ajomatkalla on myös hyvä pysähtyä liikkumaan. Pärnun rannalla mieleeni tulvahti kymmenittäin muistoja siellä vietetyistä ajoista ja koin jonkinlaista haikeuttakin menneistä ajoista. Lähes kaikki paikat olivat kiinni ja oli hiljaista.

Pärnun ranta

Pärnun ranta

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan

Rajan yli Latviaan

Latvian rajan ylitys meni sujuvasti. Rajan yli vain ajettiin kuin kaupungista tai kunnasta toiseen ilman pysähdyksiä tai kommervenkkejä. Ajokulttuuri vain muuttui tylympään suuntaan. Latviassa ohitus tapahtuu yleensä niin, että yksi tai useampi ohittaa ja kaikki muut väistävät pientareelle. Ohittaja harvoin katsoo, onko hetki suotuisa ohitukselle. Rekat ohittelivat toisiaan kilpaa. Jos rekka ohitti meidät, omalle kaistalle palatessaan se kiilasi meidät usein pientareelle. Mitäpä siinä muuta voi kuin väistää. Ajokulttuuri Latviassa ei juurikaan huomioi muita liikenteessä olijoita, vaan tyylinä on villi länsi. Nopeusrajoituksia ei ole merkitty teille kylteillä, vaan ne pitää tietää etukäteen tai toivoa parasta, ettei sakkoa tule. Kaasuautomme navigaattori ilmoitti meille onneksi paikalliset nopeusrajoitukset.

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan

Sympaattinen illalliskohde Latviassa

Latviassa ennen Riikaa pysähdyimme myös ihanalle rannalle aivan Via Baltican varteen. Latvian puolella tie kulki muutenkin lähes koko ajan lähellä merta. Vähän ennen auringonlaskua oli mukava jaloitella kauniissa maisemissa ja raikkaassa tuulessa. Rannalta lähtiessä bongasimme samassa kohdassa tien toisella puolella sympaattisen ja tunnelmallisen Viesu Nams Karlen eli paikallisen Karle-guesthousen, jonka yhteydessä oli myös ravintola. Nautimme siellä maukkaan illallisen ja voin suositella paikkaa täydestä sydämestäni, sillä palvelu oli ensiluokkaisen ystävällistä ja tarjolla oli myös loistava kasvisruokavaihtoehto menussa. Ulkona oli mukava keinua vanhan ajan keinussa.

Säätöä majoituksen kanssa

Matkalle mahtui sen verran pysähdyksiä, että saavuimme Riikaan vasta kymmenen aikoihin illalla. Olin buukannut meille vanhasta kaupungista aivan ihanan tunnelmallisen 4,5 tähden hotellin vain 39 eurolla. Emme kuitenkaan koskaan yöpyneet Wellton Centrum Hotel & Spassa, jonne olin varauksen tehnyt. Hotellin vartioitu parkkipaikka oli jo täyteen buukattu ja lisäksi Päivin koirista olisi veloitettu yhteensä 40 euroa lisämaksua eli enemmän kuin meiltä, joten yövyimme lähellä olevassa hostellissa, jota en voi kuitenkaan suositella kenellekään. Päädyimme sinne koirien takia ja jossain oli nukuttava. Auton veimme Tallink Hotel Rigan vartioituun parkkihalliin, joka maksoi 15 euroa. Tallink Hotel Rigassa söimme myös runsaan ja monipuolisen aamiaisen, joka maksoi 12 euroa hengeltä.

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan

Ensimmäisenä ajopäivänä meille kertyi kilometrejä Muugan satamasta Riikaan yhteensä noin 336. Tankissa oli vielä Suomessa tankattua biokaasua, joten jätimme tankkauksen seuraavalle ajopäivälle. Kaiken kaikkiaan roadtrip sai hyvän alun niin kustannusten, ajomatkan kuin nähtävyyksienkin suhteen. Seuraavassa postauksessa kerron, miten matka Riikasta eteenpäin Liettuaan sujui.

~Sonja

Lue myös:

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan, osa 2: Kaunis Riika ja matka Liettuaan

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan, osa 3: Maissipeltojen, rekkaletkojen ja tietöiden Puola

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan, osa 4: Tsekki on kaasuautoilijan unelma

Kaasuautolla Suomesta Espanjaan, osa 5: Itävalta lumosi kauneudellaan

23 thoughts on “Kaasuautolla Suomesta Espanjaan, osa 1: Helsinki – Viro – Latvia”

  1. Tätä matkaa seuraan varmasti! Olemme viimeisten viiden vuoden aikana ajelleet Espanjaan ja takaisin lähes kymmenen kertaa, emmekä kertaakaan Baltian kautta, vaan Vuosaaresta Finnlinesin laivalla ensin Travemündeen. Baltian kautta olemme toki myös ajelleet, mutta muualle. Viimeksi kaksi vuotta sitten juuri näihin aikoihin Montenegroon ja takaisin, eli tuttu reitti kyllä. Toit esiin monta kivaa vinkkiä, kiitos! Ja tuo kaasuautoilu on ihan uusi juttu. Meillä on ehkä autonvaihto tulossa seuraavien parin vuoden aikana, eli vaihtoehdot pitää tutkia nyt. Ihanista kuvista myös kiitos. Hyvää Espanjan matkaa teille! Aila

    1. Kiitos paljon kommentista ja mukava kuulla, että tällainen matka kiinnostaa! 🙂 Koitan kirjoittaa uusia juttuja tänne mahdollisimman pian ja mieluusti saa myös kysellä, jos jokin asia askarruttaa. Annan mahdollisimman paljon myös käytännön vinkkejä. Itselleni tämä oli ensimmäinen roadtrip Euroopan läpi, vaikka roadtrippejä olen kyllä tehnyt paljon esimerkiksi Jenkeissä ja Australiassa. Kaasuautoilu oli itselleni myös aika uusi juttu, mutta nyt tiedän siitä jo valtavan paljon enemmän ja osaan neuvoakin monessa asiassa. 🙂

  2. Kiitos postauksista IHANAISET ? Aion pysyä ”linjoilla”, kun lisää materiaa tulee. Turvallista ja kokemusrikasta matkan jatkoa!

    1. Moi Mikko, meillä oli reissulle varattuna kymmenen päivää aikaa. Päivin aikataulujen mukaan mentiin, itse olisin todennäköisesti vieläkin nauttimassa olostani jossain tunnelmallisessa alppikylässä! 😀 Rakastan nimittäin hidasta matkantekoa. Ehkä toisella kertaa menen vastaavalle roadtripille niin, että voin jäädä pidemmäksi aikaa eri kohteisiin nauttimaan olostani. Alpit varsinkin ovat tosi jees! <3

    1. Se oli sellainen kuin Riga Hostel Centre eli hostelli siis, saimme sieltä tyyliin viimeisen vapaan huoneen. Voi olla, että siellä on hyviäkin huoneita tarjolla, mutta ainakin meidän huone oli aika kaamea: möykkyiset vaahtomuovipatjat, valaisimista oli lamput irti kokonaan ja koko paikka oli jokseenkin epäsiisti. Lisäksi joka paikkaan piti kulkea eri koodilla, menit sitten vessaan, suihkuun, omaan käytävään tai tulit alakerrasta sisään. Paikasta tuli mieleen jokin crackluola… 😀

  3. Rupesin miettimään, että ehkä syyslomalla pitäisi tehdä roadtrip Baltiassa (jos sallittua), kun Marokon matka peruuntuu. Varmaan kaikkialla pitää auto parkkeerata yöksi (ehkä muulloinkin) vartioituihin paikkoihin?

    1. Hei Mari ja kiitos kommentistasi! 🙂 Ainakin nyt oli helppoa roadtripata noilla suunnilla koronasta huolimatta. Kannattaa varata sellainen majoitus, jossa on mahdollisuus parkkeerata joko halliin tai vartioidulle parkkipaikalle, sillä vakuutus ei välttämättä korvaa lainkaan, jos auto jää kadulle ja jotain tapahtuu. Baltian maissa ei kannata tosiaan jättää autoa ihan minne sattuu. Aika hyvin hotelleista löytyi kuitenkin turvalliset parkkialueet. 🙂

  4. Kaasuauto, mielenkiintoista. Aikamoinen seikkailu ja hurjan paljon saitte siihen mahtumaan. Latvia näyttää tosi kivalta, haluaisin joskus ehdottomasti road trippailla täälläpäin.

  5. Kuulostaa erittäin mukavalta matkalta, kun on henkilöautolla matkassa, näkee ja kokee enemmän. (Kaasuauto on siis aika tuntematon vaihtoehto, ainakin minulle). Hyvä, että mielenkiintoista tarinaa on lisää luvassa! Seurataan ja odotellaan jatkoa…

  6. Kaasuauto voisi todellakin olla edullinen ja vähäpäästöinen vaihtoehto, vahinko, ettei Suomessa ole enempää tankkauspisteitä.
    Tuo koiraveloitus hiertää aina minuakin, kahdesta minikokoisesta koirasta ja kahdesta suuresta menee aina sama maksu ja joskus tosiaan enemmän kuin ihmisten veloitus.

    1. Kaasuautoilu on kyllä edullista ja ympäristöystävällistä. Toivottavasti tankkauspisteet Suomessakin lisääntyvät tulevina vuosina, kun kaasuautoja myydään lisää. Itse en ole aiemmin koirien kanssa reissannut, joten sekin oli uusi kokemus.

  7. Ooh, tämä kiinnostaa kovasti. Olen vähän kateellinen, tuossa on aikamoista vapautta ja villiyttä 🙂 Tuollainen reissu toivottavasti toteutuu itselläkin joskus.

  8. Tätä reissua on tullut seurattua ihan siksi, että nämä teidän ajamanne pätkät ovat tuttuja monelta reissulta itselle. Just olin itse myös Riiassa.

    Mua naurattaa tuo talvirenkaiden puutteen kauhistelu. Tai siis lähinnä se vaihtoehto niille (jos ei ole kitkoja tai M+S tires), eli pahimmillaan lumiketjut pitäisi sitten laittaa. Jäisi muuten minulta asentamatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.